STYLE SWITCHER

Choose Colour style

For a better experience please change your browser to CHROME, FIREFOX, OPERA or Internet Explorer.

Audi E-tron 2019

4 / 5

Overview Of Car

De Audi e-tron is precies wat je van een SUV van Audi verwacht. Op de buitenspiegels na, maar daar kom ik zo nog even op terug. Qua grootte (4,90 x 1,94 x1,62) zit hij keurig tussen de Q5 en Q7 in, hij is alleen lager dan beide auto’s. De looks zijn ook ‘gewoon SUV’ gemengd […]

Like

Wat wij leuk vinden

  • Acceleratie
  • Mooie design
  • Prachtig interieur
Dislike

Wat wij niet leuk vinden

  • Stevige prijs
  • Beperkte actieradius

De Audi e-tron is precies wat je van een SUV van Audi verwacht. Op de buitenspiegels na, maar daar kom ik zo nog even op terug. Qua grootte (4,90 x 1,94 x1,62) zit hij keurig tussen de Q5 en Q7 in, hij is alleen lager dan beide auto’s. De looks zijn ook ‘gewoon SUV’ gemengd met wat Allroad-grapjes die we kennen van de A6 en A4 Allroad, zoals de spatbordranden in een contrasterende kleur. Er staan wat subtiele e-tron logo’s op de auto en die zijn voorzien van oranje accentjes, maar that’s it.

Qua interieurruimte schuift hij meer richting Q7 dan Q5, wat wellicht ook deels te danken is aan het feit dat een elektrische aandrijflijn veel makkelijker te verpakken is dan een conventionele aandrijflijn met verbrandingsmotor, aandrijfassen, uitlaten en andere ruimtevreters. Het interieur is verder gewoon wat je van Audi verwacht. Het heeft veel overeenkomsten met de nieuwe A6 en de nieuwe A7, met de dubbele touchscreens in de middenconsole. Dingen die opvallen zijn de hendel voor de automaat (net iets futuristischer) en de flippers achter het stuur. Die laatste gebruik je eigenlijk alleen om de weerstand bij het regenereren te verhogen of verlagen. Een elektromotor heeft immers geen versnellingsbak nodig. Oh, en die schermpjes in de deuren, die vallen ook op. Laten we het daar ook even over hebben.

De Audi e-tron is precies wat je van een SUV van Audi verwacht. Op de buitenspiegels na, maar daar kom ik zo nog even op terug. Qua grootte (4,90 x 1,94 x1,62) zit hij keurig tussen de Q5 en Q7 in, hij is alleen lager dan beide auto’s. De looks zijn ook ‘gewoon SUV’ gemengd met wat Allroad-grapjes die we kennen van de A6 en A4 Allroad, zoals de spatbordranden in een contrasterende kleur. Er staan wat subtiele e-tron logo’s op de auto en die zijn voorzien van oranje accentjes, maar that’s it.

Qua interieurruimte schuift hij meer richting Q7 dan Q5, wat wellicht ook deels te danken is aan het feit dat een elektrische aandrijflijn veel makkelijker te verpakken is dan een conventionele aandrijflijn met verbrandingsmotor, aandrijfassen, uitlaten en andere ruimtevreters. Het interieur is verder gewoon wat je van Audi verwacht. Het heeft veel overeenkomsten met de nieuwe A6 en de nieuwe A7, met de dubbele touchscreens in de middenconsole. Dingen die opvallen zijn de hendel voor de automaat (net iets futuristischer) en de flippers achter het stuur. Die laatste gebruik je eigenlijk alleen om de weerstand bij het regenereren te verhogen of verlagen. Een elektromotor heeft immers geen versnellingsbak nodig. Oh, en die schermpjes in de deuren, die vallen ook op. Laten we het daar ook even over hebben.

En rijden dan? De e-tron SUV rijdt als een Q5 of Q7, alleen stiller. Dankzij de elektropower (dit is de e-tron 55 met 300 kW vermogen, wellicht komen er nog krachtigere / subtielere broeders op de markt) is het koppel van 664 Nm altijd bereikbaar en mede daardoor kan de SUV in 5,7 seconden de 100 km/u bereiken. Doorhalen naar de begrensde top van 200 gaat ook vrij rap, maar de SUV blijft natuurlijk wel een grote, zware auto. Wat dat betreft is de opgegeven range van 400 kilometer nog best knap. En daarover gesproken: de range gaat het hete hangijzer worden.

Meerdere mensen op de redactie waren ontstemd over de beperkte range. Dat moest beter kunnen, was het idee. Tesla’s Model X (de logische auto om de e-tron SUV mee te vergelijken) komt tot maximaal 542 kilometer range. De realistische range is natuurlijk veel lager. WLTP is realistischer dan NEDC, maar gaat nog altijd uit van bijzonder gunstige omstandigheden en een fluwelen rechtervoet. Iets wat in de praktijk zelden tot nooit voorkomt. Bij het starten van de Audi e-tron gaf deze 423 kilometer aan, maar na het berekenen van de route was dit al verminderd tot minder dan 350. Dat betekent aan de ene kant dat Audi op voorhand al een realistischer actieradius communiceert, dat is fijn. Het is onmogelijk te controleren of we dat ook echt hadden kunnen halen, feit is dat we met een vrijwel volle accu 200+ kilometer aflegden inclusief een bergweg waar we als een zwijn naar boven zijn gereden en grote stukken snelweg waar we 120, 140 en zelfs even 160 (in Abu Dhabi hanteren ze strenge maar riante maximumsnelheden) reden, stuk voor stuk zeer ongunstige omstandigheden voor een elektrische auto.

Na iets meer dan veertig minuten aan de snellader (die 135 kW leverde, minder dan het maximum omdat het netwerk ter plekken niet meer kon leveren) hadden we weer een volle accu en zijn we een langere route teruggereden inclusief klooien in los zand, driftpogingen en een run waarbij we probeerden de topsnelheid aan te tikken. Die hebben we op een paar kilometer na niet gehaald, maar ook dat is natuurlijk superzwaar voor een accu en niet iets wat je vaak zult doen als je er zelf mee gaat rijden. Ondanks dat, en een navigatiefout die ons nog eens een halfuur extra rijden opleverde, kwamen we bij het hotel aan zonder dat we bij hoefden te laden. Kortom: realistisch gezien is het met normaal rijden zeker mogelijk om ruim 300 kilometer te rijden op één lading. Snelladen kan op veel plekken in Nederland tegenwoordig, dus mocht je meer nodig hebben dan dat, dan is er nog geen man overboord.

En is de e-tron dan leuk om te rijden? Ja. Door het lage zwaartepunt voelt de auto veel wendbaarder en minder log dan je van zo’n zware, hoge auto zou verwachten. De e-tron SUV heeft e-quattro. Dat betekent vierwielaandrijving met elektrische power. Daardoor is het systeem dus ook zeer flexibel aan te sturen, maar de meeste power gaat standaard naar de achteras. Ja, we hebben het over een Audi. Als de achterwielen tractie tekort komen worden de voorwielen bijgeschakeld, maar in de rijdynamiek levert het toch een mooie balans op. Driften op asfalt is lastig, maar op een losse ondergrond kan het zeker. Het enige wat gewenning vraagt is de dosering van het rechterpedaal. Het rempedaal voelt gek genoeg zeer vertrouwd. Ik zeg gek genoeg, omdat ook daar nieuwe techniek wordt gebruikt.

De remmen zijn namelijk niet fysiek verbonden met het rempedaal. De e-tron SUV bepaalt zelf de balans tussen regenererend remmen en het gebruik van de traditionele remmen. De e-tron kan energie terugwinnen tijdens het coasten (‘afremmen op de motor’) of door fysiek af te remmen. Bij vertragingen tot 0,3 g (90% van alle remacties) worden alleen de elektromotoren gebruikt voor de vertraging. Bij afremmen vanaf 100 km/u kan de Audi e-tron elektrische kracht met een maximum van 300 Nm en 220 kW terugwinnen.

n Nederland hebben al heel wat mensen een aanbetaling (á 2.000 euro) gedaan op de e-tron. Dit jaar zal hij hoogstwaarschijnlijk niet meer geleverd worden, maar volgend jaar wel. De vanaf-prijs is 84.100 euro. Dat is dus inclusief het e-care pakket. Kijken we naar de goedkoopste Model X 75D (417 kilometer WLTP range) dan is de e-tron SUV ruimschoots goedkoper (bijna 16.000 euro) en vergelijken we hem met de Model S 75D (490 kilometer WLTP) dan is de e-tron een slordige 7.500 euro goedkoper. Met alle respect voor Tesla, maar qua afwerking komen ze niet in de buurt van wat Audi op de markt zet. De Jaguar I-PACE is een betere concurrent: deze heeft een iets ruimere actieradius dan de e-tron SUV (470 kilometer WLTP) en kost net iets minder (80.330 euro), al kun je die wat minder snel opladen.

En als we dat dan allemaal bij elkaar optellen, dan lijkt het erop dat Audi een sterke speler in handen heeft. Niet voor niets waarschuwt het merk daarom nu al dat het over twee jaar in Nederland wel eens 30% van alle nieuw verkochte auto’s zou kunnen leveren met volledig elektrische aandrijflijn. Als de toekomstige modellen vergelijkbaar interessant worden kunnen we ons dat goed voorstellen. De grootste kracht daarbij is dat het allemaal bijzondere, vooruitstrevende techniek is. Maar verpakt in een heel normaal Audi-jasje. En dat Audi-jasjes goed verkopen, dat weten we al heel lang.


Auto 21 oordeel:

Design
95%
Fuel Consumption
70%
Fuel Consumption
70%
Driving
80%
Driving
80%
Design
95%
Engine & Trans
75%
Engine & Trans
75%
Practicality
70%
Practicality
70%
Price and Features
100%
Price and Features
100%
Saftey
95%
Saftey
95%
Samenvatting

Top