STYLE SWITCHER

Choose Colour style

For a better experience please change your browser to CHROME, FIREFOX, OPERA or Internet Explorer.

BMW I3

4 / 5

Overview Of Car

De BMW i3 is een vooruitstrevende stadsauto, gebouwd van lichte, recyclebare materialen. Hij heeft een milieuvriendelijke elektrische aandrijving waarmee goed valt te leven. De actieradius is groot genoeg voor gebruik in de stad, maar voor langere ritten daarbuiten kun je de versie met range extender overwegen – hoewel die wel 4.400 euro extra kost. Kortom, […]

Like

Wat wij leuk vinden

  • Acceleratie
  • Onderscheidend design
  • Luxe materialen in het interieur
Dislike

Wat wij niet leuk vinden

  • Beperkte actie radius
  • Behoorlijk aan de prijs

De BMW i3 is een vooruitstrevende stadsauto, gebouwd van lichte, recyclebare materialen. Hij heeft een milieuvriendelijke elektrische aandrijving waarmee goed valt te leven. De actieradius is groot genoeg voor gebruik in de stad, maar voor langere ritten daarbuiten kun je de versie met range extender overwegen – hoewel die wel 4.400 euro extra kost. Kortom, de BMW i3 is een heel interessante nieuwkomer voor iedereen die van autorijden houdt en het milieu een warm hart toedraagt.

BMW is bij het ontwikkelen van de i3 begonnen met een schoon vel papier. Het is dus geen bestaand model waarop later een elektrische aandrijving is geschroefd. Dat zou tot teveel compromissen leiden. De i3 – overigens een ontwerp van BMW designbaas en Nederlander Adriaan van Hooydonk – kon derhalve helemaal gebouwd worden met een zo zuinig en schoon mogelijk verbruik in het achterhoofd. Een van de belangrijkste dingen die BMW heeft gedaan is het wagengewicht zo laag mogelijk houden. Een lichte auto kost immers minder energie om voort te bewegen dan een zware. Er zijn heel fraaie constructies en exotische materialen toegepast, waaronder met koolstofvezel versterkt kunststof (carbon) in combinatie met aluminium. Vooral dat koolstofvezel is sterker dan staal staal maar veel lichter. De auto weegt uiteindelijk 1.195 kilogram, wat erg licht is. De accu’s, samen goed voor 240 kilo, zijn weggewerkt in de aluminium bodem. Dat heeft twee voordelen: het zwaartepunt van de auto is laag en dat komt weer het weggedrag ten goede. En er is nu genoeg binnenruimte omdat de accu’s niet in de weg zitten. Als je de compacte buitenmaten van de auto ziet en vervolgens de binnenruimte, blijkt dat deze filosofie werkt. De BMW i3 is er vanaf 35.500 euro. Dat is voor een elektrische auto een acceptabele prijs. Ter vergelijking, de Nissan Leaf is er vanaf 30 mille en de Ford Focus Electric zit net onder de 40 mille. Alleen de Renault Zoë is met een prijs van € 20.990 beduidend goedkoper, maar daar moet je dan nog wel de accu’s bij huren. De BMW i3 is afgewerkt zoals je van een BMW mag verwachten en ook dat rechtvaardigt de prijs.


Auto 21 oordeel:

Design
95%
Fuel Consumption
99%
Fuel Consumption
99%
Driving
80%
Driving
80%
Design
95%
Engine & Trans
90%
Engine & Trans
90%
Practicality
80%
Practicality
80%
Price and Features
80%
Price and Features
80%
Saftey
95%
Saftey
95%
Samenvatting

Top