STYLE SWITCHER

Choose Colour style

For a better experience please change your browser to CHROME, FIREFOX, OPERA or Internet Explorer.

BMW I8

3 / 5

Overview Of Car

De BMW i8 zet je eenvoudig op het verkeerde been. In eerste instantie denk je te maken te hebben met een volbloed sportwagen, maar onder zijn futuristische lijnenspel gaat slechts een bescheiden driecilinder benzinemotor schuil. Die brandstofmotor is gekoppeld aan een elektromotor, maar de Duitsers hebben niet gekozen voor een hybride aandrijflijn om het verbruik […]

Like

Wat wij leuk vinden

  • Acceleratie
  • Schitterende design
  • Prachtig interieur met mooie materialen
Dislike

Wat wij niet leuk vinden

  • Hoge prijs
  • Beperkte motor capaciteit

De BMW i8 zet je eenvoudig op het verkeerde been. In eerste instantie denk je te maken te hebben met een volbloed sportwagen, maar onder zijn futuristische lijnenspel gaat slechts een bescheiden driecilinder benzinemotor schuil. Die brandstofmotor is gekoppeld aan een elektromotor, maar de Duitsers hebben niet gekozen voor een hybride aandrijflijn om het verbruik te drukken. Wanneer beide krachtbronnen de handen ineen slaan, volgt een giftige acceleratie. Het maakt de i8 tot een ongrijpbare auto, al spreekt zijn prijskaartje klare taal: met een vanafprijs van € 155.000 is dit hoe dan ook een vervoermiddel voor de ‘happy few’.

Het duurt even voor je met de i8 aan rijden toekomt, want de auto is een aandachttrekker van jewelste. Als berijder ben je niet zo zeer de eigenaar, als wel de vertegenwoordiger van deze BMW. Iedereen heeft er iets over te vragen en negen van de tien keer willen ze er nog mee op de foto ook. Oefen meteen bij aflevering hoe je soepeltjes door de vleugeldeuren aan boord stapt (tip: ga eerst met je kont op de dorpel zitten en zwaai daarna je benen naar binnen), want in de dagelijkse praktijk is het een manoeuvre die gevoelig is voor gezichtsverlies. Wanneer je eenmaal achter het stuur zit en het toegestroomde publiek geruisloos hebt achtergelaten, valt vooral op hoe eenvoudig de i8 rijdt. Zijn buitenissige uiterlijk wekt de verwachting dat elke bocht een gevecht gaat worden, maar niets is minder waar. Zolang je klinkerwegen mijdt, valt de wagen comfortabel te noemen. Lange ritten zijn geen probleem en je kunt met de i8 zelfs prima de stad in, al moet je dan wel rekening houden met zijn forse draaicirkel. De BMW kan volledig elektrisch rijden, maar die sensatie duurt hooguit 37 kilometer. En dat is dan nog de fabrieksopgave: wij kwamen niet verder dan 25 kilometer. Blijf je van de e-drive knop af, dan schakelt de auto zijn benzinemotor bij wanneer de situatie daarom vraagt. Die benzinemotor is afkomstig uit de nieuwe Mini; het is de driecilinder turbo die inmiddels ook zijn weg heeft gevonden naar diverse BMW’s. In de i8 ligt de krachtbron achter je en is hij goed voor 231 pk. De elektromotor die voorin ligt, levert nog eens 131 pk. Het batterijpakket gaat schuil onder de middenconsole: daarmee is een ideale gewichtsverdeling gegarandeerd. In de sport-stand zal je bijrijder klagen dat zijn tanden uit zijn gebit klapperen, want alle comfort blijft bij het verkeerslicht achter wanneer je een sprintje inzet. Daar krijg je heel wat voor terug: in 4,4 seconden katapulteert de auto je vanuit stilstand maar 100 kilometer per uur. Dat is even snel als de meest potente Tesla Model S, alleen maakt de i8 wél geluid. Helaas is dat geluid in een studio gefabriceerd en klinkt het hoofdzakelijk voor de inzittenden; aan de buitenzijde blijven de vogeltjes vermoedelijk gewoon in de boom zitten wanneer je aan ze voorbij kogelt. Handig: in de sport-modus doet de driecilinder dienst als generator, zodat je met een bijgeladen batterij je weg kunt vervolgen wanneer je klaar bent met spelen. Voor de liefhebbers van ‘powerslides’ hebben we slecht nieuws: de i8 is vierwielaangedreven. Daardoor gaat de auto wel als op rails de bocht om.

In het binnenste van de i8 herkennen we veel elementen uit andere BMW’s. Die dragen alleen maar bij aan het gebruiksgemak van de wagen. Zo zijn in het navigatiesysteem alvast alle publieke laadpalen geprogrammeerd. Officieel is de i8 een 2+2, maar een ritje achterin doe je jouw ergste vijand nog niet aan. De kleine kuipstoeltjes zijn echter prima geschikt om je jas neer te leggen. Voorin zit je als een vorst, op sportstoelen die niet eens zo uitbundig te verstellen vallen. Het grootste manco van deze BMW is zijn beperkte bagageruimte; tussen de motor en de achterbumper bevindt zich een diep vak waar je wellicht een trolley kwijt zou kunnen, als de laadkabel er al niet zou liggen.


Auto 21 oordeel:

Design
100%
Fuel Consumption
50%
Fuel Consumption
50%
Driving
100%
Driving
100%
Design
100%
Engine & Trans
75%
Engine & Trans
75%
Practicality
70%
Practicality
70%
Price and Features
80%
Price and Features
80%
Saftey
100%
Saftey
100%
Samenvatting

Top