STYLE SWITCHER

Choose Colour style

For a better experience please change your browser to CHROME, FIREFOX, OPERA or Internet Explorer.

2019 Tesla Model X Test Rit

4 / 5

Overview Of Car

Het Amerikaanse Tesla liet eerder al zien te breken met alle bestaande auto-ontwerpwetten door met een elektrische auto te komen die er wel mooi uitziet en die een actieradius heeft van ruim 400 kilometer. Nu flikt het merk het weer, ditmaal met een SUV. Het is opnieuw een elektrische auto geworden die er gewoon goed […]

Like

Wat wij leuk vinden

  • Acceleratie
  • Excellente rij eigenschappen
  • Prachtig interieur
  • Goede actieradius
  • Design
Dislike

Wat wij niet leuk vinden

  • Hoge prijs
  • Nieuwe bijtellingsregeling ongunstig

Het Amerikaanse Tesla liet eerder al zien te breken met alle bestaande auto-ontwerpwetten door met een elektrische auto te komen die er wel mooi uitziet en die een actieradius heeft van ruim 400 kilometer. Nu flikt het merk het weer, ditmaal met een SUV. Het is opnieuw een elektrische auto geworden die er gewoon goed uitziet. De Model X is net als zijn hatchback-broer in staat tot een actieradius van zo’n 400 kilometer. Uniek is dat je er bovendien een caravan mee mag trekken tot 2.200 kilogram.

Vleugeldeuren Model X handig in krappe parkeerplaats

Opvallend aan het uiterlijk zijn uiteraard de achtervleugeldeuren – Tesla noemt ze Falcon Doors. Om te beginnen ziet het er natuurlijk supercool uit als je met het gezin uitstapt bij de Albert Heijn! Maar volgens Tesla heeft het ook een praktische reden. Er is voor deze constructie gekozen zodat je in krappe parkeerplaatsen eenvoudig kunt in- en uitstappen en je bewegingsruimte hebt om kinderen in een zitje te kunnen vastgespen.

Een slimme gedachte, al is het wel zo dat in parkeergarages de hoogte wel eens een probleem zou kunnen zijn. Gelukkig beseft Tesla dat en heeft het sensoren aangebracht die zo’n laag plafond  herkennen, en er dan voor zorgen dat de deuren niet verder openzwaaien dan mogelijk is. Een erg handige functies die ook op de achterklep van menig al bestaande SUV nuttig zou zijn!

Een ander slim detail aan de Model X is het feit dat de bagageruimte in de neus zit. De auto is naar keuze een zes- of zevenzitter met altijd drie zitrijen. In een conventionele SUV betekent dat dat je flink inboet aan bagageruimte. Maar omdat de Model X voorin geen grote motor heeft is daar nu meer dan voldoende plek voor bagage. Probleem opgelost dus. Het interieur ziet er verzorgd en comfortabel uit. Opvallend is de enorme voorruit die tot in het dak doorloopt zodat je bijvoorbeeld ´s nachts de sterren kunt zien.

Model X sprint als een Porsche

De Model X komt er in twee varianten. Hij is er als 90D en als P90D. Het is altijd een vierwielaandrijver. Eén elektromotor drijft de voorwielen aan en eentje de achterwielen. Bij de 90D heb je de beschikking over twee keer 263 pk en daarmee schiet de SUV in vijf tellen naar de 100 km/h. Dat is een regelrechte sportwagentijd. De P90D heeft zelfs 727 pk(!) zodat je in nog geen vier tellen naar de 100 km/h optrekt. Dat is net zo snel als een Porsche 911! Bovendien kun je de auto uitrusten met een zogeheten Ludicrous Speed-upgrade en dan is hij in de sprint nog sneller. Alleen zal de actieradius van 400 kilometer wel danig slinken als je zo fel met de auto optrekt.


Auto 21 oordeel:

Design
90%
Fuel Consumption
70%
Fuel Consumption
70%
Driving
100%
Driving
100%
Design
90%
Engine & Trans
90%
Engine & Trans
90%
Practicality
80%
Practicality
80%
Price and Features
95%
Price and Features
95%
Saftey
100%
Saftey
100%
Samenvatting

De Tesla Model X is simpelweg een unieke elektrische auto met futuristische deuren en fantastische rij eigenschappen

Top